Korva-akupunktio

Akupunktiolla voidaan hoitaa monia sairauksia. Korva-akupunktiota voidaan käyttää yhdessä tai erikseen kehoakupunktion kanssa. Korvassa on ihmisen keho pienoismuodossa. Sieltä löytyvät kehon osia vastaavat akupunktiopisteet, joita stimuloimalla voidaan hoitaa monenlaisia sairauksia tai vaivoja.

Korva- akupunktiohoito on tullut USAsta, psykiatri Michael Smithin kehittämänä 30 vuotta sitten. Huumeiden käyttäjät olivat ensimmäinen asiakasryhmä hoitoa annettaessa, mutta nykyään myös henkilöt, joilla on esim. peliriippuvuus, syömishäiriö, lääke-, alkoholi- tai tupakkariippuvuus ovat hyötyneet korva-akupunktiohoidoista. Hyviä tuloksia tällä energiahoidolla on saatu hoidettaessa mm. väkivaltaisuutta ja mustasukkaisuutta. Korva-akupunktiota voidaan käyttää hoitona myös mm. uupumiseen, pelkojen lievittämiseen, erilaisiin fyysisiin sairauksiin, kipujen hoitoon, ihottumiin ja syövän tukihoitona.

Suomessa korva-akupunktiota on käytetty 1990-luvun alusta lähinnä päihdetyössä, mutta viime aikoina sen käyttö on laajentunut myös mielenterveystyön hoitomenetelmäksi. Menetelmä on yksinkertainen, tuloksellinen sekä mahdollistaa lääkehoidon vähentämistä esim. rauhottavien lääkkeiden käyttöä.

Hoitotapahtumassa asiakkaalle laitetaan viisi neulaa kumpaankin korvaan, mikäli korvan iho on terve. Hoitoaika on 20 – 45 minuuttia, jonka aikana asiakas kuuntelee rentouttavaa musiikkia tai istuu hiljaisuudessa. Päihteistä irrottautuessa korva-akupunktio toteutetaan yleensä ryhmässä. Päihteet ovat YANG energiaa ja kun YANGia tulee liikaa se heikentää YINiä. Ryhmässä hoitaminen ja ryhmä, jossa ei keskustella, vahvistaa Yiniä.

Päihteiden käytön vuoksi elimistö joutuu epätasapainoon ja maksan energian kulku estyy. Seurauksena voi olla masennus, turhautuneisuus, painon tunne rinnassa, ärtymys, kärsimättömyys, palan tunne kurkussa, röyhtäily, pahoinvointi tai naisilla PMS-oireita. Maksan energian kulun estyminen voi näyttäytyä myös erilaisina erilaiset kiputiloina, unettomuusteena tai väsymyksenä ja stressin sietokyky voi heiketä . Korva-akupunktion viiden pisteen hoito avaa energiakulun tukoksia ja poistaa akuutteja vieroitusoireita, nostaen vähitellen energiatasoa, parantaa keskittymiskykyä , stressin sietokykyä ja unta. Hoito vähentää ja poistaa päihteiden mielihaluja samalla kun se rentouttaa ja antaa hyvän olon tunteen.

Hoitojakson pituus ja tiheys riippuu hoidettavasta vaivasta. Akuuteissa tapauksissa hoitoa on mahdollisuus toteuttaa useitakin kertoja viikossa. Kroonisissa tapauksissa hoitoväli voi olla viikkojakin.

Hoitoa ei suositella raskaana oleville. Hoito voi aktivoida ennenaikaisen synnytyksen. Muita rajoitteita ei ole.

Erityisen hyvä hoitomuoto korva-akupunktio on seuraaviin sairauksiin/ vaivoihin:

• Verenpaine
  • Lihavuus (laihdutuksen tukihoitona)
  • Huume-, tupakka-, alkoholi- ja internetvieroitus
  • Lasten anorexia
  • Depressio
  • Minihalvaus (TIA)
  • Prostatitis (eturauhasen liikakasvu)
  • Yökastelu
  • Niskakipu, jäykkä niska